Close

15. august 2017

Hvorfor bruker Apple, Google og Facebook papirmedier for å skape vekst?

De er jo alle verdenskjente, digitale selskaper. Det samme gjør LinkedIn, Airbnb, Uber og Net a Porter. Har de mistet troen på den digitale magien?

Apple lanserte Apple Watch ved hjelp av annonser i papiraviser. LinkedIn brukte brevpost ("snilepost") da de skulle bygge opp kundedatabasen sin. Google har brukt mye papirbasert reklame i visse deler av markedet. Facebook overrasket hele USA, Canada og Storbritannia med å bruke store plakater for å proklamere makten i vennskap.

Disse selskapene har skapt en digital revolusjon ved å forandre måten vi bruker media på, og å gjøre oss avhengige av skjermer av ulike størrelser. Likevel har de tatt i bruk trykksaker for å få kontakt med flere forbrukere, ansatte og investorer. De startet forretningen sin basert på ny teknologi. Så oppdaget de plutselig at de var nødt til å bruke trykkekunstens teknologi for å nå fram med budskapet sitt. Paradoksalt, hva?

Foretak tilsvarende Google og Facebook har brukt masse krefter på å overbevise produsenter om at de ikke klarer å nå fram til forbrukerne med annet enn i digitale kanaler. I mellomtiden har de største i bransjen forstått at de ikke kan unngå å bruke reklame på trykk om de vil når fram til målgruppene sine. Så de dro igang noen digre plakatkampanjer og brukte pakkepost med papirbasert kommunikasjon.

"Som enhver selger bruker vi alle triksene i boken", hevder Partick Collister. Han er Googles Head of Design og Creative Director av Google Zoo, som er en avdeling som hjelper byråer å skape annonsekampanjer. "Under visse forutsetninger er trykk et fantastisk B2B-medium. Google har brukt mye trykket materiale opp igjennom, ikke bare per post, men også utendørs".

En kampanje det er verd å vie litt oppmerksomhet på er "Google voice search". Der hadde hver plakat et sitat stavet på den dialekten, og med den sjargongen som gjaldt for det stedet plakaten ble plassert. Plakaten ved Chelsea Footbal Club sa: "ley-tist skorhz" (latest scores). Ved Canary Wharf, finansdistriktet i London, sto det ""foot-see-wun-hundred" (FTSE100).

Collister sier Google har sendt brev for å nå småbedrifter. Et brev i postkassen er noe het annet enn den flommen folk i lederstillinger mottar. "Brev og media på trykk kan være helt avgjørende for de som bestemmer", sier han. Han minner også om advarselen fra Googles visepresident Vint Cerf om faren for permanent tap av digitale data som blogger, tweeter, fotografier og eposter ettersom gammel programvare blir erstattet av ny teknologi. Det kan, i verste fall, utslette vår kollektive hukommelse.

I 2015 lanserte Facebook en varemerkekampanje som fremmet makten i vennskap. For å nå fram med budskapet brukte de TV-reklame, presse og utendørsreklame. Med tittelen "The friends" viste kampanjen folk som hadde det morsomt sammen. De "dro av" over 2.000.000 £ på avisannonser og utendørsreklame bl.a. langs motorveiene og på undergrunnsbanen i London. Noen hevdet dette var svært ironisk da Facebook selv hadde fått store deler av annonsemarkedet inn i sine digitale, sosiale medier.

Er det at digitale giganter plutselig tar i bruk trykksaker et uttrykk for at grensen for digital markedsføring er nådd? Eller kanskje overskredet? Teknologigigantene vender nå oppmerksomheten mot tradisjonelle medier for å kunne vokse videre.

Kanskje er trykksaker nøkkelen til en ny digital revolusjon? Hva tror du?

Kategorier

Arkiv

august 2019
M T O T F L S
« sep    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *