Close

18. august 2017

QR-koder – leketøy eller effektivt kommunikasjonsverktøy?

QR er forkortelse for "Qick Response. De ble utviklet av japanske Denso Wave i 1994, så de er ikke helt nye.QR-koder er noen merkelige tegn som ser ut som litt avanserte barkoder – en utvidet versjon av de som står på prislappene i butikkene. De fleste skjønner ikke vitsen med QR-koder – ikke kan du lese dem og det er bare de som bruker dem i jobben eller er teknisk veldig interessert som vet hva de egentlig kan brukes til.

Vi har heller ikke sett det store potensialet i det. Men nå som alle går rundt med en mobiltelefon i lomma er de plutselig blitt høyaktuelle. Det er utrolig hva som kan skjule seg av informasjon i et slikt bilde. Bildet til venstre er nettadressen til hjemmesiden til Media 1 Norge i ”QR-kodeversjon”. Det gir jo ingen mening om du prøver å lese det. Men mobilen din kan lese det ved hjelp av en QR-leser. En slik leser laster du ned gratis fra nettet ved hjelp av nettleseren på mobilen din. Som vanlig finnes det hundrevis av utgaver – alle tilpasset ulike mobiltyper.

Et selskap som heter 3GVision har gjort det enklere. De har laget en webadresse du kan taste inn i webleseren på mobilen din. Da havner du på en side hvor mobiltypen din blir identifisert og du blir videresendt til en nedlastingsside hvor du kan laste ned installasjonsfilen til mobilen din. Her er linken: http://www.i-nigma.mobi/. Du kan også finne QR-kodeleser på App-Store eller på Google Play. Gå inn og gjør et søk på "QR-code reader".

Når programmet er installert ser det ut som du har fått et ekstra kamera på mobilen. På sett og vis har du det, men dette kan bare ta bilder av QR-koder og tolke innholdet i ”klartekst”. Rett kameraet ditt mot QR-koden og vent til programmet har fått koden i fokus. Deretter får du se innholdet i klartekst. Det kan være en link til en webside, en video, en rabattkupong, en inngangsbillett til kino, en konsert eller en idrettsbegivenhet. Om det er en inngangsbillett kan du selge billetter ved hjelp av sms-koder på mobil som returnerer en nettadresse der mottakeren betaler billetten med mobilen. Når betaling er foretatt sendes QR-koden som kvittering. Ved inngangen leses kvitteringen (QR-koden) av en QR-kodeleser og da er betalingen bekreftet.

Men det er ikke bare her QR-koden er praktisk. Nå som alle går med mobilen i lomma – legg inn QR-kode på alle trykksaker eller butikkmateriell du bruker med link til mobile landingssider. En QR-kode på en plakat i butikken kan sende leseren til den siste kundeavisen din distribuert på mobil. Eller om du har sendt et salgsbrev med en lang nettadresse som er nesten umulig å huske – legg inn en QR-kode isteden.

Du kan lage QR-koder til telefonnumre, en lang sms, en rss.feed, ditt eget, digitale visittkort, en link til et digitalt kart, en e-postadresse, en sms-kode (send ”kodeord” til 2404), eller du kan printe dem ut og klebe på emballasjen når du sender pakkepost og angi en returadresse. Koden kan du videresende som MMS på mobil, du kan dele den på Facebook og Twitter eller du kan sette den inn i et dokument eller på en webside.

Hvordan lages QR-koder?

3GVision har også en side hvor du kan lage dine egne QR-koder: http://www.i-nigma.com/CreateBarcodes.html . Du finner en norsk, litt enklere versjon her: http://no.qr-code-generator.com/ På disse sidene kan du legge inn hva du ønsker å lage QR-kode på. Klikk ”Opprett QR-kode” og last ned bildefilen på PC’en din. Deretter kan du gjøre hva du vil – printe det ut, legge det på en webside, videresende det på en epost, dele det i sosiale medier eller henge det på veggen.

Eller du kan gjøre som vi har gjort her til høyre. Laget en ”Like-knapp” til Facebook-siden vår:

Klikk og meld deg som ”fan” via mobilen.
Vi sees!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *